در اکثر شهرهای ایران، در گذشته‌­های نه چندان دور، دوچرخه یکی از وسایل حمل‌ونقل اصلی شهری به حساب می آمده است. توپوگرافی اکثر شهرهای ایران که در دره‌­ها و کوهپایه­‌ها و مناطق کم شیب ساخته شده‌­اند، موجب شده بود که رفت ­و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن باشد. دانش آموزان، صاحبان مشاغل، کارمندان و … برای تردد روزانه از دوچرخه استفاده می کردند. با تغییر الگوی زندگی، رفته رفته دوچرخه از زندگی مردم فاصله گرفت. البته هنوز در برخی شهرهای کشور، قشرهای مختلف مردم برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.

طی سال های گذشته در ایران، تعداد وسایل نقلیه شخصی به شدت افزایش یافته است. این افزایش در سال­های اخیر، موجب شده‌است تا رکورد جدیدی در مصرف سوخت­های فسیلی در یک روز در کشور ثبت شود. در سال 1396، چند شهر ایران در زمره گرمترین شهرهای جهان قرار گرفتند. ترکیب آلودگی مربوط به سوخت­‌های فسیلی و گردوغبار موجب افزایش بیماری­‌های تنفسی شده­است. همچنین افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باعث شده‌­است تا برنامه‌­ریزان و طراحان شهری، شهر را برای تردد خودروها طراحی و برنامه‌­ریزی کنند.

تهران بزرگترین شهر ایران با جمعیتی حدود  7/8 میلیون نفر و 3 میلیون خانوار (آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 1395) می­‌باشد. تعداد زیاد سفرهای کاری در تهران منجر به توسعه سیستم­‌های مختلف حمل‌ونقل در شهر تهران شده‌است. وسایل نقلیه شخصی، بیشترین سهم از جابه­‌جایی شهروندان حتی در سفرهای کوتاه شهری را دارند.

استفاده از وسایل نقلیه شخصی در تهران یک سبک زندگی است که سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. زیرا منجر به کاهش فعالیت­‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی، آلودگی هوا و راه بندان‌­های مداوم ترافیکی شده‌است.

از طرفی دیگر اختصاص قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت­های حمل‌ونقل شهری مانند خیابان­‌ها و پارکینگ­‌ها، منجر به مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعددی شده‌­است.

دوچرخه یک گزینه مناسب برای حمل‌ونقل در شهر تهران برای سفرهای با مسافت کوتاه و متوسط است. اما برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر تهران، مشکلاتی مانند ایمنی دوچرخه و نگرش­های خاص فرهنگی وجود دارد. این مشکلات باید حل شود تا قدم بزرگی به سوی ترویج و افزایش استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه شهری برداشته شود.

مطالعه پیش‌رو شامل طراحی مسیر دوچرخه در منطقه 20 شهرداری تهران، از مترو شهرری تا بلوار شهدای ایرانیت است.