حمل و نقل انسان محور (Human-Based Transportation): ترکیبی از توسعه پیاده محور (POD) و توسعه حمل و نقل محور (TOD) می باشد و همگی زیرمجموعه توسعه پایدار می باشند.

در نگاه اول ایجاد ارتباط بین این دو موضوع قدری مبهم می باشد ولی با توجه به اینكه بسیاری از فعالیت روزانه یک شهروند، نیازهای او و عوامل موثر بر سطح کیفی زندگی او نظیر عوامل زیست محیطی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی و… با حضور شهروند در محیط شهر صورت می پذیرد و در بستر شهر می باشد، می توان ادعا نمود که اجرای این راهكارها، به عنوان بخشی از کالبد و محیط شهر که بسیاری از این نیازها و عواملی که به آن اشاره شد در این محیط بروز می نماید، می تواند به رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند.

بنابراین از مهم ترین دغدغه های طراحان امروزی در فضاها و بافت های مختلف شهری، رسیدن به راه حل یا نوعی طراحی پایدار است که بتواند اولاً تعادلی پایدار میان فضاهای شهری و بستر طبیعی آن بسازد، ثانیاً ایجاد عرصه هایی اجتماعی و خودکفا که توانایی تأمین هزینه های خود را داشته باشد و در مسیر نیل به مؤلفه های عمومی پایداری (زیست محیطی، اجتماعی، حمل و نقل و اقتصادی) گام بردارد.

حاصل چنين نگرشي در اولويت قراردادن حمل و نقل عمومي اعم از اتوبوس، مترو، تراموا، BRT، تقويت شبكه پياده روها، گسترش خطوط دوچرخه و توجه به فضاهاي شهري براي ايجاد انگيزه براي پياده روي بوده است.

توسعه پیاده محور POD

شبکه جامع رفت و آمد پیاده روها که با نیازهای معلولین سازگار باشد، باید طوری ساخته شود که گذرگاه های عابر پیاده و شبکه حمل و نقل همگانی را بهم پیوند دهد. شبکه عبور عابرپیاده فقط باید در نقاط راهبردی معینی با شبکه جاده ها تلاقی کند تا معلولین بتوانند از این گذرگاه ها مستقیماً وارد وسائل نقلیه یا پیاده شوند. پیاده روها و گذرگاه های عابرپیاده باید بین نقاط اصلی منطقه شهری، شبکه ای برای رفت و آمد عابران پیاده بوجود آورند. باید توجه مخصوص به خرج داد تا شبکه عابر پیاده و دوچرخه به بهترین نحو به پایانه های اتوبوس یا راه آهن، همچنین نقاط اتصال وسائل نقلیه همگانی، مانند ایستگاه های اتوبوس، پارکینگ های اتومبیل یا اسکله کشتی متصل شود. شاخص های حمل و نقل انسان محور، پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل همگانی می باشد

توسعه حمل و نقل محور TOD

 یک مجموعه اصلاحات شهری است که باعث می شود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومیِ یک شهر، با راندمان بیشتری به کار آید. همین TOD و اصلاحاتش، خیابان های شهر را از خودرو پس می گیرد و به عابران پیاده و دوچرخه سوارها تحویل می دهد. به زبان آنچه که امروز مصطلح است، شهر را انسان محور می کند. TOD با اصلاحاتِ بدون هزینه اش، نشاط و سرزندگی را به محلات شهر بازمی گرداند، جامعه محلی را تقویت می کند و اقتصاد شهری را رونق می بخشد.


قابل توجه کارفرمایان محترم:

جهت دریافت خدمات مشاوره حمل و نقل و ترافیک، کلیک کنید

 پروژه‌های انجام شده 

ساماندهی فیزیکی و ترافیکی محدوده میدان رسالت با رویکرد انسان محور

در این پروژه که از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه 4 شهرداری تهران تعریف شده است به ساماندهی فیزیکی و ترافیکی محدوده میدان رسالت پرداخته شده است، ادامه مطلب