پروژه شهید خرازی دارای زمینی به مساحت تقریبی 36 هکتار با 8032 واحد مسکونی می‌باشد که در منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است. این مجموعه دارای 8400 واحد پارکینگ مسقف و 840 پارکینگ روباز در فضای باز می‌باشد.زمین پروژه از شمال به بزرگراه خرازی، از جنوب به بزرگراه همدانی، از غرب به بلوار شهید اردستانی و از شرق به مسیل چیتگر محدود شده است. محدوده مورد مطالعه دارای شبکه معابر بیرونی چون بزرگراه خرازی و همدانی است که عملکرد فرا منطقه‌ای دارند همچنین شامل بلوار اردستانی، خیابان تهران، بلوار پژوهش، جاده وردیج-واریش می‌باشد.

پروژه مذکور از نوع شهرک مسکونی با امکانات جانبی می‌باشد که دارای امکاناتی از جمله اماکن تجاری، اداری، ورزشی، تجاری خرد، فرهنگی مذهبی و … می‌باشد.

دو بزرگراه همدانی و خرازی، اصلی‌ترین دسترسی‌ها به خیابان اردستانی و سپس به مجموعه شهید خرازی هستند. در طرح‌های آتی، دسترسی‌های شمالی و جنوبی به مجموعه در دست اقدام است. در حال حاضر، کارکنان مجموعه برای دسترسی و ورود به مجموعه از جاده وردیج استفاده کرده و از ضلع شمالی پروژه، ورود می‌کنند. پس از بهره‌برداری از مجموعه تمام بار ترافیک جذب شده به معبر اردستانی به ویژه مسیر جنوب به شمال حدفاصل تقاطع جاده وردیج تا بزرگراه خرازی تحمیل خواهد شد.

مهمترین گام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی تعیین شبکه نفوذ مجموعه مورد مطالعه است. شبکه نفوذ طرح شامل معابر بزرگراهی خرازی و همدانی و همچنین معابر شریانی اردستانی و پژوهش می‌شود. جهات عملکردی این معابر به صورت دوطرفه می باشد که از طریق رفیوژ میانی، از یکدیگر مجزا شده‌اند. تقاطع هر کدام از این معابر با یکدیگر به صورت غیرهمسطح اجرا شده است.

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در مطالعه‌ای تحت عنوان “نرخ سفرسازی کاربری‌های شهر تهران”، به برآورد تولید و جذب سفر در کاربری‌های مختلف پرداخته‌اند که مرجع مطالعات عارضه سنجی ترافیکی است. از آنجا که کاربری موردنظر در این مطالعه، شهرک مسکونی با امکانات جانبی (فضای باز، ادارات، کاربری‌های متنوع تجاری و…) می‌باشد، می‌توان با استفاده از مشخصات این مجموعه، تولید و جذب سفر را برای این مجموعه برآورد نمود.

با استفاده از احجام برداشت شده در محدوده موردمطالعه و براساس ساعت اوج (اوج عصر، 18:15-19:15)، شبکه محدوده در نرم‌افزار AIMSUN ترسیم شده و احجام موردنظر روی شبکه قرار داده شده است.

دسترسی به پروژه مسکونی شهید خرازی، معضل اصلی این پروژه می‌باشد و از آنجا که تعداد سکنه این مجموعه براساس تعداد واحد آن (8032 واحد) زیاد خواهد بود، در نظر گرفتن ابعاد مختلف دسترسی از معابر مختلف و رقفع هرگونه معضلی که ممکن است برای این دسترسی‌ها ایجاد شود، مهم‌ترین بخش از این مطالعه است. به منظور بررسی دسترسی‌ها و همچنین تغییرات احتمالی عارضه سنجی ترافیکی در شبکه ترافیکی پس از بهره‌برداری از شهرک خرازی، سناریوهای مختلفی تعریف شده و بار ترافیکی موجود و پس از بهره‌برداری از شهرک در قالب سناریوهای مختلف دسترسی در نرم-افزار شبیه‌ساز خردنگر AIMSUN وارد شده و نتیجه این شبیه‌سازی‌ها با یکدیگر مقایسه و سناریوی برتر دسترسی براساس بهینه‌ترین شاخص‌های ترافیکی معرفی شده است.

قابل توجه کارفرمایان محترم:

جهت دریافت خدمات مشاوره حمل و نقل و ترافیک، کلیک کنید