یکی از مهمترین مباحث ترافیکی بخش آموزش اصول و ضوابط ترافیکی به شهروندان است. پس از آموزش ترافیک بحث قوانین و مقررات و الزام اجرایی قوانین از دیگر مباحث تأثیرگذار است. آموزش فرهنگ ترافیکی به کودکان، موثرترین و مطمئن‌ترین راه آموزش است زیرا متضمن درک و اجرای درست کاربران آینده راه از قوانین و مقررات ترافیکی است. در این میان پارک آموزش ترافیک به عنوان بستری برای اجرایی شدن این هدف مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شهری قرار گرفته است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت آموزش فرهنگ ترافیکی به کودکان، عدم توجه آن‌ها به محیط پیرامون و در نتیجه آسیب پذیر بودن آن‌هاست. لذا لازم است تمهیداتی به منظور آگاه ساختن کودکان نسبت به مخاطرات تردد در شهر و معابر آن صورت گیرد. در پارک آموزش ترافیک هدف این است که کودکان از سن کم با مفاهیم اولیه ترافیکی آشنایی پیدا کنند و به صورت عملی ملزم به رعایت قوانین شوند. بی شک علاوه بر فراهم بودن محیط آموزشی که در اینجا همان پارک آموزش ترافیک است، لازم است از مربیان و کارشناسان مسلط به مباحث ترافیکی بهره گرفته شود به علاوه باید این نکته لحاظ شود که آموزش به کودکان مستلزم داشتن صبر و شیوه بیان مناسب است. جامعه هدف پارک آموزش ترافیک کودکان 3 تا 15 سال است و انتظار می‌رود یک نوجوان 15 ساله کاملا بر این مفاهیم مسلط باشد.

پارک آموزش ترافیک با طراحی هندسی خاص معابر و تقاطعات آن، نمای کوچکی از شهر است. در معابر طراحی شده در این پارک تمامی علائم افقی و عمودی مناسب با راه و سرعت طرح نصب و اجرا شده است. هدف از این نوع طراحی، آشنایی کودکان با علائم و تجهیزات متداول راه است. همچنین در صورت در نظر گرفتن تقاطعاتی که با تابلو ایست، حق تقدم یا چراغ راهنمایی کنترل می‌شوند، کودکان لزوم رعایت حق تقدم و مفاهیم هریک از انواع کنترل تقاطعات را درک می‌کنند.

طراحی هندسی پارک آموزش ترافیک
منطقه 16 شهرداری تهران

در این پروژه که توسط این مهندسین مشاور انجام شده است، پارک آموزش ترافیک منطقه 16 طراحی و بر اجرای آن نظارت شده است. ادامه مطلب…