اسکای مال | پروژه اسکای مال همدان | عارضه سنجی ترافیکی مجتمع اسکای مال 

اسکای مال یا مجتمع سه راه پیچ زندان یک  مجموعه  متشکل از کاربری‌‌های تجاری،  فرهنگی، اقامتی، ورزشی  و  اداری است که به عنوان بزرگترین ساختگاه با کاربری‌های مختلط در شهر همدان مطرح است. کارکردهای اقتصادی، تفریحی و فرهنگی این مجموعه برای شهر همدان می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در اقتصاد شهری همدان شناخته شود و با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های مشابه در سطح شهر، یک پروژه محرک توسعه برای همدان به شمار آید.

اسکای مال

اسکای مال

 

مجتمع سه راه پیچ زندان ، اسکای مال در زمینی به مساحت نزدیک به ۹۰ هزار مترمربع برای ساخت در 13 طبقه  طراحی شده است. تامین 1152 واحد پارکینگ در این پروژه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مجموعه است که بنا بر مطالعات ترافیکی نه تنها نیازهای خود مجموعه را تامین می‌نماید، بلکه در ساعات مختلف شبانه‌روز می‌تواند کسری پارکینگ محدوده را در محیطی امن و بدون تحمیل اختلالات ترافیکی در جریان ترافیک معابر محدوده تامین نماید.

پروژه سه راه پیچ زندان

 

توجه گروه مشاوره عالی و سرمایه‌گذار پروژه  اسکای مال به تهیه پیوست‌های مطالعاتی موجب شده تا مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی این مجتمع در مراحل پیش از احداث در دستور کار قرار گیرد و روند مطالعاتی آن به این مهندسین مشاور واگذار شود، که با عنایت به تجارب مشابه این شرکت در انجام مطالعات مشابه، توجه به انجام مطالعات ترافیک در مرحله پیش از ساخت به عنوان یک نکته مثبت مطرح بوده و مورد احترام تیم فنی این مطالعه و کارشناسان فعال در این حوزه است.

فرآیند مطالعه ترافیکی مجتمع سه راه پیچ زندان همدان

در بدو فرآیند مطالعه عارضه سنجی پروژه اسکای مال بر اساس دستورالعمل مطالعات عارضه‌سنجی و با در نظر گرفتن مشخصات مجتمع مورد مطالعه، مجموعه سه راه پیچ زندان در دسته سوم کاربری‌های معرفی شده در راهنما و به عنوان توسعه‌ متوسط مقیاس شناخته شد که این دسته از کاربری‌ها نیازمند مطالعات در سطح اثرسنجی ترافیکی می‌باشند. حوزه نفوذ ترافیکی مجتمع مبتنی بر مفاد دستورالعمل در ابتدا در شعاع 1.6 کیلومتری سایت به عنوان یک پیشنهاد اولیه در نظر گرفته شد و سپس این محدوده اولیه با توجه به ترکیب معابر اصلی و فرعی سرویس‌دهنده در محدوده و بر اساس قضاوت مهندسی در برخی جهات گسترش و در برخی جهات تقلیل یافت تا محدوده‌ای به شکل زیر به عنوان حوزه نفوذ ترافیکی مجتمع سه راه پیچ زندان معرفی گردد.

 

روند مطالعات عارضه سنجی ترافیکی مجتمع سه راه پیچ زندان مبتنی بر مفاد راهنماها و دستورالعمل‌های معتبر و نیز استفاده از ضوابط و استانداردهای رایج کشور در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام گرفته است. این مطالعه با یک رویکرد همه‌جانبه در خصوص تمامی آنچه که یک ساختگاه ترافیکی در حوزه‌های پیرامونی، داخلی و ارتباط با معابر بلافصل به آن احتیاج دارد، موضوعات مربوطه را در پنج محور اصلی شامل موارد ذیل بررسی می‌نماید:

  1. بررسی ظرفیت و پارامترهای ترافیکی معابر حوزه نفوذ طرح
  2. بررسی وضعیت تامین پارکینگ
  3. نحوه دسترسی‌های ورودی و خروجی مجتمع
  4. ایمنی تردد وسایل‌نقلیه و عابرین‌پیاده در معابر پیرامون مجتمع
  5. مشخصات فنی مسیرهای ارتباطی درون مجتمع

پیشبرد این محورهای پنج‌گانه نیازمند برخی بررسی‌ها و گردآوری‌های مقدماتی بود که در این راستا برداشت‌های مفصلی از حجم تردد وسایل‌نقلیه‌ی حدود 170 رویکرد حرکتی در حدود 50 نقطه شهر، در بازه‌های زمانی اوج روزهای میانی و پایانی هفته انجام گرفت. همچنین مبادی و مقاصد اصلی حوزه نفوذ طرح مورد برداشت آمار مبدا – مقصد و پلاک‌خوانی قرار گرفت.

برداشت‌های دیگر در خصوص نحوه عملکرد چراغ‌های راهنمایی، زمانبندی و روش‌های دیگر کنترل تقاطعات در شبکه حوزه نفوذ نیز در برنامه بررسی و برداشت‌های میدانی کارشناسان بود. همچنین پارک‌های حاشیه‌ای محدوده در ساعات مختلف و طول صف وسایل‌نقلیه در تقاطعات و گره‌های ترافیکی موجود در شبکه نفوذ نیز ثبت و آماده تحلیل شد. بررسی مشخصات کاربری‌های طراحی شده برای مجتمع سه راه پیچ زندان نیز به عنوان مقدمه‌ای در استفاده از مدل‌های برآورد نرخ سفرسازی و برآورد تقاضای پارکینگ مطرح بود که این مهم با دسته‌بندی کابری‌ها و تفکیک مساحت‌ها محقق شد.

با در نظر گرفتن ساعات اوج سفرسازی متفاوت برای هریک از کاربری‌های مجتمع سه راه پیچ زندان و با تهیه نقشه‌های حرارتی از زمان و حجم سفرسازی، حالات بحرانی فعالیت مجتمع و ترکیب آن با ترافیک وضع موجود تحلیل و تفسیر شده و شبیه‌سازی ترافیک وضع موجود و سناریوهای ساماندهی ترافیکی محدوده در دستور کار مطالعه قرار گرفته است.

نقشه حرارتی تهیه شده برای مقایسه توام بازه زمانی سفرسازی و حجم سفرسازی کاربری‌های دارای ساعت اوج در روز تعطیل در این مجتمع نشان می‌دهد، بیشترین حجم سفرسازی مجتمع متاثر از کاربری‌های تجاری است که یک تمرکز زمانی و حجمی را در محدوده عصرگاهی روز تعطیل ایجاد می‌نماید. نقشه حرارتی مقایسه توام بازه زمانی سفرسازی و حجم سفرسازی کلیه کاربری‌های مجتمع را در روز کاری هفته نیز نشان می‌دهد که همچنان حساس‌ترین سفرسازی متعلق به کاربری‌های تجاری، سالن اجتماعات و هایپرمارکت است که در بازه عصرگاهی اتفاق می‌افتد.

 

جمع‌بندی مطالعات ترافیکی مجتمع سه راه پیچ زندان همدان

جمع‌بندی کلی فرآیند مطالعاتی این پروژه نشان می‌دهد معابر مجاور مجتمع سه راه پیچ زندان یعنی بلوارهای میرزاد ‌عشقی و هنرستان پس از احداث و بهره‌برداری از مجتمع همچنان دارای عملکرد مطلوب خواهند بود و تنها نیارمند برخی اصلاحات ترافیکی در سطح شبکه معابر حوزه نفوذ خواهیم بود.

پارکینگ طراحی شده برای مجتمع نه تنها به خوبی پاسخگوی نیاز مجتمع است، بلکه فضای پارک مازاد برای تامین نیاز محدوده نیز در ساعت اوج فراهم است. و این امر به عنوان یکی از نقاط قوت مجموعه مطرح خواهد بود.

پلان اسکای مال

نحوه تامین دسترسی‌های ورود و و خروج مجتمع از اقصی نقاط شهر بررسی و در مطالعه به خوبی پیش‌بینی و جهت تنظیم ترددهای سطح محدوده نفوذ برای سفرهای تولید و جذب شده به مجتمع برنامه ارائه شده است.

 

 تامین ایمنی وسایل‌نقلیه و عابرین‌پیاده در محدوده با ارائه پلان‌های ایمنی و ملاحظات اجرایی حین بهره‌برداری بررسی و ارائه برنامه شده است.

و در نهایت مشخصات فنی مسیرهای تردد در داخل مجتمع اسکای مال و نیز در ارتباط با معابر بلافصل و کاربری‌های مجاور بررسی و تمام آنچه مدیریت مجموعه به عنوان راهبرد مدیریت ترافیک حین بهره‌برداری به آن نیاز دارد، پیش‌بینی شده است.

پارکینگ اسکای مال