آلودگی هوای تهران، در حال تبدیل شدن به یک بحران خصوصا در فصول سرد سال است. تنها در 5 درصد از روزهای سال، هوای شهر برای تنفس پاک است و در 29 درصد روزهای سال، هوای تهران ناسالم برای گروه­های حساس، ناسالم برای همه و بسیار ناسالم است.

درصد بالایی از منابع آلاینده مانند مونوکسیدکربن و ذرات معلق ناشی از منابع متحرک تولید آلاینده (وسایل نقلیه موتوری) است. سهم منابع ساکن مانند کارخانه و کارگاه­‌ها در تولید مونوکسیدکربن، قابل چشم­‌پوشی است و بیش از 70 درصد آلایند‌ه‌­ها به صورت ذرات معلق نیز توسط وسایل نقلیه تولید می­‌شود. در تولید آلاینده­های نیتروژنی نیز، نیمی از تولید آن ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران است.

سهم زیاد وسایل نقلیه شخصی در تولید آلاینده‌­ها در سطح شهر تهران، غیرقابل انکار است.مطالعات نشان می­‌دهد که حدود 51 درصد مونوکسیدکربن در هوای تهران، ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی است. تاکسی­ها و موتورسیکلت‌­ها در رده‌­های بعدی قرار دارند.

بنابراین در حوزه سیاست­گذاری در زمینه بهبود کیفیت هوای شهر تهران، نیاز است که جایگزین‌­های مناسبی برای تردد در سطح شهر به شهروندان ارایه گردد. بعد از توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران، یکی از گزینه­‌های مهم و اساسی که میتواند منجر به کاهش استفاده از خودرو و موتورسیکلت شود، استفاده از دوچرخه برای انجام سفرهای روزانه (کمتر از 5 کیلومتر) است.

استفاده از دوچرخه در سطح شهر تهران برای انجام سفرهای روزانه توسط شهروندان، چالش‌­هایی هم در شهر
به همراه دارد. اما مزایای استفاده از دوچرخه، هم در وضعیت سلامت بدنی شهروندان، هم در کاهش آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی شهر قابل ملاحظه است.

در مطالعه پیش‌رو به طراحی مسیر دوچرخه در سطح منطقه 4 شهرداری تهران دوچرخه در شبکه تحت نفوذ  “بزرگراه  باقری، بزرگراه رسالت، خیابان هنگام، خیابان دلاوران، خیابان 196 غربی” پرداخته شده است.