مسیر رفت خط جدید پیشنهادی

مسیر برگشت خط جدید پیشنهادی

عدم بهره وری اقتصادی در ساعات غیراوج موجب بروز عدم مطلوبیت برای کارفرمایان شده است. همچنین طی مسیرهای اضافی و زمان انتظار در ایستگاه، فرسودگی ناوگان، جانمایی نامناسب ایستگاه ها و موارد دیگر، موجب نارضایتی از حمل و نقل عمومی بین مردم شده است. هدف از این پروژه، بهینه سازی خطوط اتوبوس در سطح منطقه 4 شهرداری تهران به منظور دسترسی بهتر به حمل و نقل عمومی در سطح منطقه می باشد.

در نظر گرفتن دسترسی مناسب بین نقاط مختلف منطقه به سمت پایانه های فعال در سطح منطقه، ایستگاه های مترو و خطوط اتوبوس تندرو، از الزامات اساسی در رضایت­بخشی ساکنین است. همچنین بازنگری در مسیریابی حرکت اتوبوس ها و جانمایی ایستگاه­ها، موجب بهینه سازی فعالیت خطوط اتوبوس رانی در سطح منطقه 4 و بهبود مطلوبیت این سامانه، هم برای کارفرمایان و هم برای ساکنین خواهد شد.

در این پروژه، به بررسی عملکرد خطوط اتوبوسرانی ملکی در پایانه افق می­پردازیم. در ادامه خطوط فعال در این پایانه و نحوه عملکرد آنها شرح داده خواهد شد.این پایانه در خیابان افق، جنب دانشگاه محیط زیست و در محله حکیمیه واقع شده است. این پایانه با مساحت 1500 مترمربع، دو خط اتوبوس با 25 ناوگان را در خود جای داده است.

خطوط 214 و 224 فعال در پایانه افق دارای عملکرد متفاوتی هستند. خط 214 ارتباط بین پایانه افق و پایانه دستواره را برقرار می­کند و تنها خطی است که در منطقه 4 به سمت یکی از ایستگاه های خط 3 مترو خدمت­دهی می­کند و یکی از خطوط پردرآمد منطقه است، در حالی که خط 224 با ایجاد دسترسی بین پایانه افق و پایانه علم و صنعت و عبور از مسیر طولانی و سرویس­دهی به تعداد زیادی ایستگاه، از جمله خطوط با درآمد پایین است. یکی از راه­حل­ها برای بالا بردن درآمد خط 224، عبور دادن مسیر حرکت این خط از ایستگاه­های جاذب یا مولد سفر مانند ایستگاه چهارراه تهرانپارس می­باشد.

یکی دیگر از مواردی که در سطح منطقه 4 اهمیت بالایی دارد، ایجاد دسترسی بین نقاط مختلف منطقه 4 و متروی خط 3 می­باشد چون این خط هیچگونه تلاقی با خط 4 مترو نداشته و مسافرانی که متقاضی استفاده از خط 3 مترو هستند، مجبور به تبادل سفر در حداقل دو ایستگاه و بالا رفتن زمان سفر هستند.