شبیه‌سازی سناریو برتر در نرم افزار شبیه‌ساز ایمسان


به منظور بررسی شبکه معابر تخت نفوذ مطالعه‌ای به منظور بررسی تغییر جهات حرکتی خیابان آهنی آمینه در محدوده خیابا­های فرجام و بزرگراه رسالت از شمال و جنوب و بزرگراه باقری و خیابان حیدرخانی در غرب و شرق انجام گرفت. در ابتدا به معرفی محدوده مورد مطالعه پرداخته شده و پس از بیان مسائل و مشکلات در وضعیت موجود، بررسی تغییر جهات حرکتی بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود و با تحلیل وضعیت ترافیکی شبکه مورد مطالعه، مورد بررسی قرار گرفته است.

محدوده مورد مطالعه حدفاصل معابر فرجام از شمال، بزرگراه رسالت از جنوب، بزرگراه شهید باقری از شرق و خیابان حیدرخانی از غرب است. از شبکه معابر مهم این محدوده، معبر شمالی جنوبی عبادی، معبر شرقی غربی احدزاده و معبر جنوبی برادران باقری است. محدوده مورد مطالعه عموما دارای بافت مسکونی می­باشد. با این حال در خیابان رحمتی و معبر هنرستان، کاربری‌های آموزشی مشاهده می‌شود. از دیگر کاربری‌های مهم و تأثیر گذار در محدوده مورد مطالعه می‌توان به کاربری­های متراکم و فشرده تجاری (امور مربوط به خودرو) در خیابان فرجام اشاره کرد. همچنین کاربری­های خرد تجاری در خیابان حیدرخانی به وفور مشاهده می­شود.

شبکه معابر موردنظر، ترکیبی از خیابان­های جمع و پخش کننده و معابر محلی است که دسترسی بین بزرگراه رسالت، خیابان حیدرخانی، بزرگراه باقری، خیابان فرجام و خیابان سراج را تأمین می­کند. بافت مسکونی در محدوده و نیاز به دسترسی به معابر پرتقاضا، عبور از معابر محلی و تقاضای پارک را بالا می­برد. از جمله مشکلاتی که در محدوده وجود دارد و موجب نارضایتی ساکنین شده است، عرض کم معابر می­باید که با توجه به جهت عملکردی معابر، عرض معبر پاسخگو نیست. پارک حاشیه­ای متراکم در طرفین معابر، از جمله مشکلات دیگر در این محدوده است.

شبکه معابر محلی محدوده مورد مطالعه دارای تقاضای عبور بالایی بوده و همچنین تقاضای پارک حاشیه ای زیادی دارند. عرض کم این معابر، ظرفیت عملکردی آنها را کاهش داده و همچنین بعضی از معابر به دلیل عملکرد دوطرفه، عملکرد مطلوب خود را از دست داده­اند. از طرف دیگر جهت عملکردی یک طرفه معابری مانند مبین و رحمتی با جهت عکس هم باعث عدم مطلوبیت دسترسی در محدوده خیابان عبادی شده است. در نتیجه سناریوهای پیشنهادی براساس تغییر جهات حرکتی در این معابر تعریف شده است. در مجموع سناریوی تغییر جهت معبر مبینی (حدفاصل بزرگراه باقری و معبر عبادی) به سمت شرق و تغییر جهت معبر عبداللهی(حدفاصل باقری و عبادی) یکطرفه به سمت غرب، به دلیل کاهش بار ترافیکی معبر فرجام و بهبود کلی شبکه موردمطالعه، راهکار پیشنهادی این مهندسین مشاور است.