به‌طور کلی پس از شکل‌گیری شهرها در مقیاس‌های مختلف محله، ناحیه، و منطقه و در پی آن شکل‌گیری سکونت و بارگذاری کاربری‌های موجود، به مرور زمان امکان بروز مشکلات مربوط به تردد وسایل‌نقلیه در این محدوده‌ها و عدم پاسخگویی شبکه معابر به حجم تردد شکل گرفته در محدوده خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی بایستی در پی یافتن راه حل متناسب جهت رفع و یا تعدیل مشکلات ترافیکی به‌وقوع پیوسته از طریق بررسی جهات عملکردی بود. به این ترتیب با انجام بررسی‌های مورد نیاز و یافتن علت اصلی مشکل به‌وجود آمده، می‌توان گزینه‌های قابل طرح جهت بهبود مشکلات ترافیکی ایجاد شده را تعریف نمود و پس از تحلیل و ارزیابی میزان اثرگذاری آن‌ها، مناسب‌ترین راهکار را ارایه و در شبکه معابر مورد بررسی به مرحله اجرا درآورد.

در این راستا یکی از محدوده‌های دارای مشکل ترددی در سطح منطقه 4  تهران، محدوده مربوط به شبکه تحت نفوذ از شمال کندرو زین‌الدین، از جنوب خیابان 196، از شرق خیابان سلطانی، و از غرب خیابان شاهد واقع در ناحیه 6 این منطقه است. به‌طور کلی در این محدوده به‌دلیل کاربری‌های موجود، پارک‌های حاشیه‌ای با تراکم قابل‌توجه و حتی به‌شکل دوبل انجام می‌شود. این درحالی است که به‌دلیل عرض محدود معابر موجود، شبکه مذکور دارای ظرفیت لازم جهت سرویس‌دهی به تردد وسایل‌نقلیه نمی‌باشد. بنابراین باتوجه به مشکلات ترافیکی به‌وجود آمده، ساماندهی جهات عملکردی شبکه معابر این محدوده در دستور کار معاونت ترافیک شهرداری منطقه 4 قرار گرفته است که براین اساس لازم است که گزینه‌های ساماندهی مربوطه جهت بهبود جهات حرکتی شبکه، مورد بررسی واقع شود. لذا در این مطالعه نسبت به ارایه و بررسی گزینه‌های ساماندهی و در نهایت تعیین گزینه برتر جهت بهبود وضعیت تردد وسایل‌نقلیه در شبکه مورد بررسی اقدام شده است.

از میان گزینه‌های پیشنهادی مطرح شده گزینه (حذف تقاطع شاهد-واثقی، یکطرفه شدن خیابان شفیعی از سمت جنوب به شمال، یکطرفه شدن خیابان شبستری از سمت شمال به جنوب) مناسب‌ترین بهبود را در شبکه معابر مورد بررسی ایجاد خواهد نمود.

اجرای این گزینه دستاوردهای زیر را در شبکه معابر مورد مطالعه خواهد داشت:

  • کاهش زمان‌تاخیر ناشی از توقف وسایل‌نقلیه در تقاطع چراغ‌دار شاهد-واثقی وضع موجود
  • حذف نقاط برخورد در تقاطع شاهد-واثقی
  • حذف پس‌زدگی جریان ترافیک در معابر متصل به تقاطع شاهد-واثقی (ناشی از توقف در پشت چراغ راهنمایی زمان‌دار وضع موجود)
  • بهبود مشکل ترددی ناشی از عرض کم خیابان شفیعی‌مکرم
  • کاهش حرکات گردشی در تقاطع‌های شفیعی-واثقی، شفیعی-196، شبستری-واثقی، شبستری-196 و در نتیجه کاهش نقاط برخورد در محل این تقاطع‌ها
  • افزایش ایمنی تردد عرضی عابرین‌پیاده در نتیجه اصلاح جهات حرکتی

شبیه‌سازی راهکار برتر: (حذف تقاطع شاهد-واثقی، یکطرفه شدن خیابان شفیعی از سمت جنوب به شمال، یکطرفه شدن خیابان شبستری از سمت شمال به جنوب)