امکان سنجی ادغام خط اتوبوس 243 (سیزده آبان- مترو امام خمینی(ره))  با خط اتوبوس  241 (شهرک توحید- مترو علی آباد)

در این مطالعه به بررسی امکان سنجی ادغام خط اتوبوس 243 (سیزده آبان- مترو امام خمینی(ره)) با خط اتوبوس 241 (شهرک توحید- مترو علی آباد) پرداخته شده است. این مطالعه شامل امکان سنجی ادغام خط اتوبوس سیزده آبان- مترو امام خمینی (کد خط 243) با خط اتوبوس  شهرک توحید- مترو علی آباد (241)، بررسی تأثیرات حذف خط اتوبوس شهرک توحید-مترو علی آباد (کد خط 241) بر مسافران فعلی این خط، برآورد تقریبی تعداد مسافر متأثر از اجرای طرح ادغام در ایستگاه های حذفی خط 241 (رفت و برگشت) و مدهای جایگزین جهت ادامه مسیر و بررسی جایگزینی خط اتوبوس شهرک توحید مترو-علی آباد (کد خط 241)  با مینی بوس است.

دلایل تعریف این مطالعه، کارآیی اقتصادی و تعداد مسافر پایین در خط اتوبوس  شهرک توحید- مترو علی آباد (241) در ساعات غیراوج و وجود همپوشانی بین مسیر خط اتوبوس سیزده آبان- مترو امام خمینی (243) با خط اتوبوس  شهرک توحید- مترو علی آباد (241) می­باشد.

بررسی شهرک توحید (روستای کمیته) و حتی محله 13 آبان از بعد اجتماعی نشان می دهد ساکنین این محدوده از درآمد پایینی برخوردارند و از پرداخت کرایه 1125 تومان برای هر نیمراه ناراضی هستند چون پرداخت روزانه 2250 تومان (رفت و برگشت، بجز سایر مدها) برای آنها مبلغ قابل توجهی است (با فرض 22 روز کار در ماه: 49500 تومان).

تغییر در خط 241 و ادغام آن با خط 243، برای ساکنین شهرک توحید و حتی ساکنین 13 آبان که از خط 1 مترو استفاده می کنند، در مسیر رفت منجر به افزایش زمان و هزینه سفر می شود. در مسیر برگشت، وضعیت مطلوب تر است.

در ایام مدارس و در ساعات اوج صبح و ظهر، در مسیر رفت و برگشت خط 241، دانش آموزان و والدین آنها از طریق این خط به مدارس و منازل خود دسترسی پیدا می کنند و تغییر در مسیر حرکت آنها ممکن است برای دانش آموزان مشکل ساز باشد.

تنها راه دسترسی بین شهرک توحید، امامزاده ابوالحسن و محله 13 آبان با محدوده خیابان ابریشم، خیابان دستواره و مترو علی آباد، خط 241 می باشد و حذف آن، عملاً این دسترسی را سخت و یا حتی حذف می کند.

هر کدام از سناریوهای پیشنهادی برای تأمین دسترسی به خطوط مترو پس از ادغام خطوط 241 و 243، افزایش طول مسیر و همچنین ایستگاه های حذفی در پی خواهند داشت.

پیشنهاد این مهندسین مشاور، حفظ خط موجود (خط 241، شهرک توحید-مترو علی آباد) است و برای کاهش خسارات ناشی از تردد اتوبوس های خالی و بدون مسافر در ساعات غیراوج، پیشنهاد می شود مد مینی بوس جایگزین مد اتوبوس در خط 241 شود (بر اساس تعریف بند «چ» ماده ۵۱ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی ایران، مینی‌بوس خودروی مسافربری است که ظرفیت آن با راننده بین ۱۶ تا ۲۶ نفر می‌باشد).

امکانسنجی حذف خط اتوبوس 332 (شهرک مفتح-مترو شهرری) و حذف خط اتوبوس 346 (صفائیه-مترو شهرری) اتوبوسرانی

 

 در این مطالعه به بررسی امکان‌سنجی حذف خطوط 332 (شهرک مفتح- مترو شهرری) و 346 (صفائیه- مترو شهر‌ری) پرداخته شده است. این مطالعه شامل برآورد تقاضای مسافر حمل و نقل همگانی در محدوده تحت نفوذ خطوط مورد بحث، اثر سنجی عملکرد این خطوط بر سایر خطوط منطقه و بررسی وضعیت عملکردی سایر خطوط جایگزین در صورت حذف این خطوط است.

معیارهای در نظر گرفته شده به منظور امکان‌سنجی حذف خطوط مذکور به شرح ذیل است؛

تعداد مسافرین ایستگاه‌های مسیر، تحلیل تقاضا و مسیرهای جایگزین، شاخص‌های بهره‌وری خط، نظرات مسافرین خط، سطح سرویس عملکردی خط، پوشش‌دهی خطوط موازی.

بر اساس جمع‌بندی انجام گرفته از بررسی معیارها و با توجه به:
– عدم پوشش مناسب مسیرها و مدهای جایگزین
– عدم رغبت کاربران و مسافرین خط به استفاده از مسیر و مد جایگزین و استفاده بخش قابل توجهی قشر آسیب‌پذیر از این خط

– کارایی و بهره‌وری قابل قبول خط نسبت به سایر خطوط فعال در منطقه

حذف خط 332 (شهرک مفتح – متروی شهرری) توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به ارتقا بهره‌وری وضعیت خط مورد بررسی به ویژه در ساعات غیراوج، افزودن یک مد حمل‌ونقلی میان رده مانند مینی‌بوس و یا ون با کارکردهای مشابه اتوبوس و توقف در ایستگاه‌های میانی می‌تواند مفید باشد.