بنا به درخواست مجموعه مدیریت شهری شهرستان رودهن مبنی بر ارائه تسهیلات حمل و نقل اتوبوسرانی در محدوده متروی فرهنگسرا تا رودهن و با در نظر گرفتن این مطلب که رودهن به عنوان یکی از شهرهای اقماری تهران به ویژه در سال تحصیلی جابه جایی های عمده ای رو بین تهران و رودهن ایجاد میکنه و لذا ارائه گزینه های متنوع تر همچون اتوبوس، در صورت وجود توجیه فیزیکی و تقاضای سفر خالی از لطف نیست.

در این راستا، هدف از این مطالعه نیازسنجی و امکانسنجی راه اندازی خط اتوبوس فرهنگسرا – رودهن  و جانمایی ایستگاه و محل دپوی ناوگان می­باشد. در این مطالعه پس از بررسی وضع موجود و تشریح معضلات محدوده، نیاز سنجی و تعیین تقاضای جا به جایی بین دو شهر مد نظر قرار گرفته و امکانسنجی تعبیه ایستگاه و دپوی ناوگان از طریق ارائه سناریوهای مختلف انجام خواهد گرفت. در نهایت با برشمردن معایب و مزایای هر سناریو مناسب ترین گزینه پیشنهاد شده است.

با استناد به مطالعات انجام شده و نتایج پرسشگری از مسافران خط مذکور و با توجه به  تقاضای قابل توجه اتوبوس، هزینه تردد نسبتا بالای ون، تاکسی و نیز کمک رسانی به قشر ضعیف، راه اندازی خط اتوبوس در این مسیر می تواند مفید واقع گردد.

با توجه به:

  • راه اندازی پایانه شرق جدید در آینده نزدیک و انتقال کلیه خطوط به این پایانه،
  • ادامه یافتن مسیر خط 2 مترو و خط 1 BRT تا پایانه جدید،
  • کمبود فضای فیزیکی مناسب در خیابان جشنواره برای جانمایی ایستگاه و دپوی اتوبوس‌ها،

پیشنهاد شده است این خط اتوبوس در ابتدای کار بطور آزمایشی با تعداد ناوگان کم شروع به فعالیت کند و با راه‌اندازی پایانه جدید شرق به این پایانه انتقال یابد.