مطالعه پیش‌رو براساس درخواست معاونت محترم حمل و نقل و ترافیک منطقه 20 درخصوص مطالعه امکان‌سنجی پیاده راه یا پیاده‌محور نمودن معابر شهید صاحب‌الزمانی، شهید خانلری و فتح‌المبین جهت افزایش عرض پیاده‌روهای موجود و تسهیل و ایمن‌سازی تردد عابرین پیاده با توجه به وجود بیش از 15 مدرسه و مراکز آموزشی در محدوده مذکور انجام شده است.

با توجه به دستور کار تعریف شده در این مطالعات، در اين مرحله، محور‌هاي مورد نياز براي احداث پیاده راه با بررسي جنبه کمي و قابل اندازه‌گيري پارامترهايي مانند تقاضا، وضعيت کاربري‌ها در معابر مورد نظر، وضعيت و ساختار جمعيتي محدوده نفوذ معبر، وضعيت اجتماعي- اقتصادي کاربران در محدوده مورد نظر، سلسله معابر شهري و غيره مشخص مي‌شوند. در صورتي که معابر در متدولوژي نيازسنجي، حائز شرايط ايجاد پياده‌راه شوند، فرايند امکان‌سنجي احداث در مورد آنها اجرايي مي‌گردد.

  • حجم عابران پياده

شاخص حجم عابران پياده از پارامترهاي بسيار مهم و تاثيرگذار در فرايند نيازسنجي احداث مسير‌هاي پياده یا پیاده راه است. براي استفاده از اين شاخص، لازم است اطلاعات آماري مورد نياز براي تعيين کميت حضور عابران پياده در اين گونه مسير‌ها برداشت شود. بر اين اساس در معبر مورد نظر، حجم عبوري عابران پياده در راستاي محور بايستي برداشت گردد. يکي ديگر از مواردي که در اين شاخص داراي اهميت مي‌باشد، موقعيت معبر در سطح شهر است که مي‌تواند بر احجام عابران پياده تأثيرگذار باشد. بطوريکه در مرکز شهر، معمولاً حجم عابران پياده نسبت به ساير مناطق شهر بيشتر است.

  • نوع كاربري

يكي ديگر از شاخص‌هاي مهم نيازسنجي نوع کاربري‌هاي حاشيه و مجاور معبر مي‌باشد. معمولاً کاربري‌هاي تجاري، محدوده‌هاي بازار، محور‌هاي گردشگري، فرهنگي و تاريخي و محورهاي آموزشي از جمله کاربري‌هايي هستند که نياز به احداث پياده‌راه در آنها بيشتر از ساير کاربري‌ها احساس مي‌شود. علاوه بر نوع کاربري، يکپارچگي و تراكم كاربري نيز در ميزان جذب عابران پياده نقش موثري دارند، بطوريکه وجود كاربري‌هاي همگن، عمومي و متراکم، پتانسيل جذب کاربران را افزايش مي‌دهد.

  • شاخص‌هاي اقتصادي- اجتماعي

در فرايند نياز‌سنجي احداث پیاده راه در معابر شهري، مشخصه‌هاي اقتصادي- اجتماعي به دليل تاثير مستقيمي كه بر مردم مي‌گذارند، از پارامترها و شاخص‌هاي اساسي محسوب مي‌شوند. از مهمترين اين شاخص‌ها مي‌توان به رده‌بندي جمعيتي و سني، سرانه مالكيت خودرو، رفتار‌ها و نگرش‌هاي اجتماعي کاربران اشاره كرد.

  • سطح نفوذ كاربري

سطح نفوذ يك كاربري مشخص به محدوده‌اي گفته مي‌شود كه كاربري مورد نظراز آنجا جذب سفر دارد. با توجه به اين تعريف هر اندازه سطح نفوذ يك كاربري خاص افزايش پيدا كند، تقاضاي ميزان سفر‌هاي انجام شده به اين منطقه افزايش پيدا مي‌كند. براي مشخص كردن سطح نفوذ يك پهنه يا معبر، در صورتي عدم وجود اطلاعات مناسب در مطالعات جامع حمل‌ونقل منطقه يا شهر مربوطه در زمينه ميزان توليد و جذب سفر‌ها موجود نباشد، مي‌توان با انتخاب يك جامعه نمونه و تهيه يك فرم پرسشنامه، اقدام به مصاحبه با افراد مختلف نمود. با توجه به نتايج بدست آمده از اين پرسشنامه، با يك درجه اطمينان مشخص، مي‌توان سطح نفوذ تقريبي معبر را محاسبه نمود.

  • ايمني

ايمني عابران پياده از جمله شاخص‌هايي است كه در مرحله نيازسنجي احداث مسير‌هاي ويژه پياده بايد بصورت ويژه مورد توجه قرار بگيرد. شاخص نسبت تصادفات وسايل نقليه با عابران پياده در معبر مورد نظر قبل از احداث پياده‌راه به كل تصادفات رخداده در معبر، در زمره پارامتر‌هايي است كه بايد در مسيرهاي مورد نظر براي تبديل به پياده‌راه مد نظر قرار ‌گيرد.