این مجتمع که در منطقه ۳ شهرداری تهران احداث می گردد، دارای 10 طبقه زیر همکف، یک طبقه همکف، 17 طبقه و 2 نیم‌طبقه بالای همکف است. در طبقات همکف تا سوم کاربری غالب تجاری، رستوران و کافی‌شاپ است. در سایر طبقات مساحت اصلی توسط کاربری‌های اداری اشغال شده است. مجتمع موردمطالعه ﻋﺎرﺿﻪ ﺳﻨﺠﯽ ترافیکی از سمت شمالی به بزرگراه نیایش محدود است و سایر اضلاع آن نیز محدود به کاربری‌های پیرامونی است. به طور کلی هدف مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی ارزیابی مولفه‌هاي حمل‌ونقل، ناشی از سفرهاي ایجاد شده مربوط به توسعه جدید و کمک به گردانندگان سیستم حمل‌ونقل و توسعه‌دهندگان است.

موقعیت و کاربریهای مجاور

موقعیت و کاربریهای مجاور

تعیین حوزه نفوذ ترافیکی طرح در ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی

حوزه نفوذ کاربری با توجه به موقعیت کاربری، نوع کاربری‌های ارائه شده، جامعه هدف جذب سفر کاربری و ترکیب معابر اصلی و فرعی سرویس‌دهنده در محدوده بر اساس قضاوت مهندسی قابل تعیین است. این قضاوت مهندسی می‌بایست مبتنی بر شناخت از شرایط حمل‌ونقلی و ترافیکی محدوده صورت گیرد. مطابق با دستورالعمل مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا (بزرگ‌مقیاس) شهرداری تهران، تقاطعات قرار گرفته در شعاع 1/6 کیلومتری و بزرگراه‌های قرار گرفته در شعاع 3/2 کیلومتری کاربری می‌تواند مبنایی اولیه برای تعیین حوزه نفوذ مدنظر قرار گیرد. شبکه معابر قرار گرفته در این محدوده در شبیه‌سازی ترافیکی مجتمع مورد مطالعه در نظر گرفته خواهد شد

حوزه نفوذ

حوزه نفوذ

برداشت اطلاعات موردنیاز مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی

احجام تردد وسایل نقلیه برای ساعات اوج

برای انجام مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی احجام وسایل نقلیه در شبکه معابر حوزه نفوذ از جمله مهمترین داده‌ها و اطلاعاتی است که باید گردآوری گردد و مورد استفاده قرار گیرد. برداشت احجام تردد در بزرگراه‌ها، شریانی‌ها، محل تبادل‌ها و تقاطع‌ها برای داشتن درک صحیح از رفتار شبکه معابر در ساعات اوج و غیر اوج، شناسایی ساعت اوج، شناسایی نقاط پرتراکم، گره ترافیکی یا گلوگاه در شبکه معابر در ساعات اوج، شناسایی تقاضای گردشی در محل تقاطع‌ها و … ضروری است.

وضعیت پارک حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای

وضعیت پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای در مطالعه عارضه سنجی ترافیکی از دو جنبه دارای اهمیت است. نخست آن که با شناخت وضعیت عرضه پارکینگ در حوزه نفوذ و به طور جزئی‌تر در فاصله‌ای از مجتمع که برابر یا کمتر از مسافت مطلوب پیاده‌روی برای کاربران و مراجعان مجتمع باشد، می‌توان دریافت که کاربرانی که ممکن است به هر دلیلی نخواهند از پارکینگ مجتمع بهره‌مند گردند، چه گزینه‌های دیگری برای پارک وسیله نقلیه خود دارند. دوم آن که داشتن شناخت از وضعیت عرضه پارکینگ در حوزه نفوذ مجتمع، برای انجام برنامه‌ریزی پارکینگ و همچنین هدایت تقاضا به سمت مجتمع ضروری است.

مشخصات ترافیکی شبکه معابر و تقاطعات

در مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی معابر اصلی قرار گرفته در شبکه معابر حوزه نفوذ مجتمع که وسیله اصلی خدمات‌دهی به وسایل نقلیه شخصی و همگانی را دارند و همچنین عابرین پیاده و سایر شیوه‌های حمل و نقل از آنها برای گردش در حوزه نفوذ و دستیابی به مجتمع بهره‌مند می‌گردند، بررسی می‌شوند. تقاطعات موجود در شبکه معابر حوزه نفوذ نیز نقش تامین دسترسی در شبکه معابر را ایفا می‌نمایند.

بررسی و ارزیابی وضعیت تردد عابران پیاده

تردد طولی و عرضی عابران پیاده در محدوده نزدیک به مجتمع مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان برای تقاضای ایجاد شده در آینده که به صورت پیاده یا با استفاده از حمل و نقل همگانی به مجتمع مراجعه می‌کنند، برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه صورت داد . همچنین ایمنی عابران پیاده را تامین نمود.

تحلیل و ارزیابی  حمل و نقل همگانی

موجودیت­های حمل و ­نقل همگانی در حوزه نفوذ و عملکرد آن و چگونگی پوشش مجتمع مورد مطالعه ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی توسط حمل و نقل همگانی بررسی می‌گردد.

شبیه‌سازی شبکه معابر در وضع موجود

با توجه به احجام برداشت شده در شبکه معابر حوزه نفوذ مجتمع، شبیه‌سازی وضع موجود این شبکه معابر در ساعت اوج صبح و عصر صورت می‌گیرد و تحلیل و شناسایی مشکلات وضعیت ترافیکی محدوده مورد مطالعه ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی انجام می‌شود.

تخمین نرخ سفرسازی مجتمع و توزیع آن

ابتدا تخمین تعداد سفرهای تولید و جذب شده مجتمع با استفاده از راهنمای نرخ سفرسازی کاربریهای شهر تهران صورت می‌گیرد. سپس با توجه به ساعت اوج هر کاربری، ساعت اوج کل مجتمع استخراج می‌شود. در گام بعدی سفرهای داخلی مجتمع با استفاده از راهنمای NCHRP تعدیل می‌گردد. بدین معنا که برای مثال، بخشی از جذب سفر کاربری تجاری یا رستوران، همان کارمندان یا مراجعه کنندگان کاربری اداری هستند. در مرحله بعدی حوزه نفوذ مجتمع ناحیه‌بندی می‌شود تا سفرهای تولید و جذب شده مجتمع میان این نواحی و همچنین (با توجه به عملکرد فرامنطقه‌ای مجتمع) نواحی خارج از حوزه نفوذ توزیع شوند.

برآورد تعداد پارکینگ موردنیاز مجتمع

مطابق با دستورالعمل مطالعات عارضه سنجی ترافیکی ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا،  تعداد پارکینگ مورد نیاز با توجه به راهنمای نرخ سفرسازی کاربریهای شهر تهران و همچنین طرح تفصیلی شهر تهران صورت می‌گیرد و مقدار بیشینه برای تعداد پارکینگ مورد نیاز مجتمع در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل تقاضا و ارائه سناریوهای پیشنهادی تامین دسترسی

در مرحله پایانی مطالعات ﻋﺎرﺿﻪﺳﻨﺠﯽ ترافیکی سناریوهای پیشنهادی برای تایمن دسترسی ورودی و خروجی مجتمع با توجه به تقاضای برآورد شده شبیه‌سازی می‌شوند. بر اساس نتایج شبیه‌سازی شبکه معابر حوزه نفوذ مجتمع پس از بارگذاری تقاضای مجتمع، می‌توان پیشنهادهای نحوه تامین دسترسی را که از نظر ترافیکی در اولویت هستند ارائه داد. بدیهی است که بررسی‌های ایمنی، اقتصادی و غیره نیز در تعیین سناریوی برتر نهایی تاثیرگذار است. در این مطالعه انواع سناریوهای تامین دسترسی هم‌سطح و غیرهم‌سطح برای ورود و خروج مجتمع ارائه و ارزیابی گشت. همچنین راهکارهایی در خصوص مدیریت پارکینگ، بهبود کیفیت تردد عابرین پیاده، بهبود پوشش‌دهی مجتمع توسط حمل و نقل همگانی، گردش پیاده داخل مجتمع، مدیریت کاربریها و غیره نیز ارائه گشته است.