این مطالعه که در سال 1381 توسط این مهندسین مشاور انجام شده است، شامل مراحل ذیل بوده است؛

انجام بازدیدهای محلی

مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود و مطالعه برنامه‌های آینده

تهیه پرسشنامه برای مصاحبه با مردم و مسئولین

طراحی تقاطع جاده صالح آباد با کمربندی

تعریف اقدامات مورد نیاز برای رفع مشکلات شهر

گروه‌بندی اقدامات و اولویت‌بندی آن‌ها با استفاده از شاخص‌های کمی کلان

تعیین سطح بودجه مورد نیاز برای اقدامات

ارائه گزارش نهایی


طبق مطالعات طرح جامع شهر سبزوار در سال 72، توسط شركت مهندسين مشاور فرافزا، شبكه ارتباطي شهر سبزوار از نوع شطرنجي ناقص بوده، كه از يك سلسله مراتب منظم پيروي نمىكند . شبكه ارتباطي شهر گرچه در مركز شهر داراي تسلسل كافي بوده، اما عرض آن با توجه به كاربريهاي موجود كافي نبوده است ، بخصوص آنكه در مركز شهر بدليل عدم وجود فضاي پاركينگ مناسب ، از سطح شبكه براي پاركينگ استفاده مي‎شده است . شبكه ارتباطي در حاشيه شمالي ، شرقي و غربي داراي نظام و درجه‎بندي نبوده از اينرو دسترسي‎ها كندتر انجام مي‎گرفته و شبكه مركزي داراي ترافيك بيش از حد بوده است.

براساس پيش‎بيني طرح جامع توسط مشاور ، شهر بايد مطلقاً در جهت شمال توسعه داده شود و كمبودهاي خدمات و جمعيت در فضاهاي خالي موجود كه در محدوده اطراف آن وجود داشته، بايد در نظر گرفته شود. بر همين اساس در حال حاضر شهرك توحيد شهر در شمال شهر احداث شده و هر روزه گسترش مي‎يابد.

با توجه به قدمت و سابقه تاريخي شهر سبزوار، اين شهر بخصوص در قسمت‎هاي مركزي شهر داراي بافت سنتي بوده كه تقريباً دست نخورده باقيمانده است. به همين لحاظ با توجه به افزايش جمعيت و به تبع آن خودروها و ميزان سفر، شبكه شهري به لحاظ ميزان عرض معابر و ميزان سطح معابر به سطح كل شهر، رشد چنداني نداشته و اين امر باعث بروز مشكلي بنام كافي نبودن ظرفيت معابر شهري گرديده است. شايد يكي از اقدامات مديريتي مؤثر كه كمك شاياني به حل اين مشكل مي‎نمايد حذف پاركينگ حاشيه‎اي در اينگونه معابر باشد، البته اين تنها راه‎حل نبوده و راه‎حل‎هايي چون اجراي معابر اولويت‎دار در طرح تفصيلي و يا حتي رعايت هر چه بهتر قوانين از طرف شهروندان (بكمك آموزش آنها) مي‎تواند به حل اين مشكل كمك نمايد. از ديگر اقدامات مؤثر در حل اين مشكل مي‎توان به مطالعه شبكه شهري درخصوص يكطرفه كردن اينگونه معابر اشاره كرد چراكه با اين حركت مي‎توان بطور متوسط در حدود 30% بار شبكه در اين معابر را كاست كه خود كمك شاياني در جهت حل اين مشكل مي‎باشد .