عابرین پیاده جزء لاینفک سیستم­های حمل و نقل هر شهری هستند. طرح­‌های مناسب برای عابرین پیاده نه تنها شامل احداث تسهیلات جدید بلکه شامل اصلاح تسهیلات موجود عابرین نیز می­گردد. زیرا در صورتی که دسترسی‌­های عابرین پیاده افزایش یافته و شرایط مناسب­تری برای آنان فراهم شود، طبعا تعداد بیشتری از عابرین پیاده از سیستم‌­های موجود استفاده خواهند کرد. در صورتی که طراحی، حفظ و نگهداری تسهیلات عابرین پیاده مناسب باشد، شهروندان تمایل بیشتری به پیاده­روی نشان می­‌دهند و در نتیجه تعداد سفرهای پیاده افزایش می­‌یابد.

از دیدگاه ترافیکی هنگامی که عابرپیاده و وسیله نقلیه بطور هم­زمان در حمل­‌و­نقل درون شهری در نظر گرفته می­‌شوند، اثرات منفی متقابل بین حرکت عابرین پیاده و وسایل نقلیه بروز می­‌نماید. حضور عابرین پیاده در سطح معابر منجر به کاهش سطح خدمت و ظرفیت می­‌گردد، وسایل نقلیه نیز متقابلاً ایمنی عابرین پیاده را تهدید می­‌نمایند. این اثرات منفی بعضاً در تقاطع­‌ها بواسطه ایجاد گذرگاه‌­های غیر همسطح کاهش داده می­‌شود. گذرگاه‌­های غیر همسطح عابر پیاده با هدف افزایش ایمنی عبور عرضی از خیابان و حذف تداخل حرکت سواره و پیاده طراحی و اجرا می­‌گردند.
در این پروژه که در سال 1382 توسط این مهندسین مشاور انجام شد، پل‌های عابر پیاده شهر کرج مورد بررسی قرار گرفته و پل‌های عابر نیازمند مکانیزاسیون با تعیین اولویت اجرایی معرفی شدند.